21.3. Nøgleordet abstract

Noget der er erklæret abstract er ikke implementeret og skal defineres i en nedarvning.

Det skrives i kursiv i UML-notationen.

21.3.1. Klasser

En abstrakt klasse erklæres således


public abstract class X 
{
  public void a()
  {
    //..
  }
}

Det er ikke tilladt at oprette objekter fra en abstrakt klasse


  public static void main(String args[])
  {
    X x = new X();   // ulovligt! X er abstrakt

I stedet skal man arve fra klassen


public class Y extends X 
{
}

og lave objekter fra den nedarvede klasse:


  public static void main(String args[])
  {
    X x;            // lovligt

    x = new Y();    // lovligt, Y er ikke abstrakt

Basisklasserne for IO-systemet, InputStream og OutputStream, abstrakte, fordi programmøren altid skal bruge en mere konkret klasse, f.eks. FileInputStream (se Afsnit 15.5.4).

Det er lovligt (og nyttigt i visse tilfælde) at have variabler af en abstrakt klasse (det svarer til, at det er lovligt og nyttigt at have variabler af en interface-type).

21.3.2. Metoder

En metode erklæret abstract har et metodehoved, men ingen krop. Den kan kun erklæres i en abstrakt klasse


public abstract class X 
{
  public abstract void a();
}

Nedarvede klasser skal definere de abstrakte metoder (eller også selv være abstrakte)


public class Y extends X 
{
  public void a()
  {
    //..
  }
}